Verbouwen en uitbreiden van een Delhaize in Merelbeke
Delhaize Merelbeke startte als kleine winkel, ingebed in het centrum, en groeide er steeds verder in plaats van uit te wijken naar een bedrijventerrein buiten de kern.
Deze verankering is bij de uitbreiding zowel een troef als een opgave gebleken: de parking rond het gebouw wordt zoveel mogelijk als deel van de publieke ruimte ingeschakeld. Over het terrein ontstaat een doorsteek tussen twee straten, de zone voor de winkel gaat over in de straatruimte, de fietsenstalling en het grasplateau laden de parking op met twee markante beelden.
De aanpak van de winkel komt voor uit de essentie van de opdracht, de supermarkt als een ‘doos met een logo’. De neutrale bekleding in vezelcementplaten bepalen de doos, logo’s gedrukt op textieldoek worden als tweede laag toegevoegd. De doeken worden daarnaast ingezet als zonnewering, afbakening van de loskade en optische vergroting van het volume.
Aan één zijde wordt de doos opengewerkt, het interieur kijkt door een gevelbreed raam uit op het grasplateau en de straatruimte. Om de kakofonie aan kleuren, formaten en vormen van de producten te counteren kreeg de verkoopruimte een donkere vloer en zwartgelakte rekken.